18. okt. 2010

Mandagstema - ødelagt

mandagstema i dag er temaet "ødelagt". På det som nå har blitt skrivebloggen min skrev jeg for et par dager siden at jeg skulle skrive et eget innlegg om incest- og seksuelle overgrepsproblematikken. Siden dette i hovedsak skal være en fotoblogg skal jeg ikke utdype så veldig, men jeg vil si at vi må bli flinkere til å snakke og skrive om det som er skummelt. Incest og seksuelle overgrep er fortsatt tabu å snakke om. Kan du se for deg at i snitt er 1-3 barn i HVER klasse på barneskolen utsatt for enten incest eller seksuelle overgrep i Norge? Det er helt sant. Og det finnes mange mørketall, spesielt mtp utsatte gutter. Og visste du at incestovergrepene i snitt starter i 5-6 års alderen, varer i 5,75 år og gjennomsnittsalderen for en kvinne å fortelle om det for første gang er 36 år? Visste du at 3 av 10 kvinner er blitt voldtatt? Vi må tørre å snakke om dette, sette lys på det. Hvis ikke vil aldri barna tørre å snakke om det. Liv blir ødelagt.

8 kommentarer:

  1. Alvorlig tema du tar opp her,men absolutt et tema det bør settes mer lys på,så slipper vi kanskje at enda flere liv blir ødelagt.

    SvarSlett
  2. Ja så sant! Det er mange som får sine liv ødelagt på grunn av dette! Og veldig viktig at noen griper fatt det! Takk for hilsen hos meg! -Margit-

    SvarSlett
  3. Takk for ditt innlegg og din kommentar hos meg.

    SvarSlett
  4. Og det er veldig flott at du setter fokus på dette og det er viktig å snakke om disse tingene. At en står frem, kan redde andre fra å få livet ødelagt!
    Godt valg)

    SvarSlett
  5. Veldig bra at du tar opp incest og seksuelle overgrep. Det er altfor mange som lever under eller har vært utsatt for denne type overgrep. Vi må ALDRI slutte å snakke om temaet på en skikkelig måte, - det kan hjelpe mange til å si ifra om egen situasjon. Det er også viktig å få hjelp til å bearbeide så raskt som mulig, - dette er en ting man ikke kan "løse" selv. Heldigvis finnes det idag mange flotte sentere som er der for de som er utsatt, deres pårørende eller barn av utsatt.
    Stå på Linemor!

    SvarSlett
  6. Allvarligt men viktigt tema och en mycket passande bild!

    SvarSlett
  7. Ett väldigt viktigt ämne du tar upp...det är mångas liv som blir ödelagda på detta sätt. Illustrerad på ett bra sätt av dig!

    SvarSlett